Tuesday 1 December 2009

HIKMAH BERZIKIR




Zikir memiliki pengaruh yang kuat terhadap kecemerlangan cahaya batin. Hati yang selalu diisi dengan Cahaya Zikir akan memancarkan Nur Allah dan akan mempengaruhi perilaku yang serba positif. Apabila melakukan zikir dengan baik dan benar akan menimbulkan ketentraman hati dan menjadikan kita bersifat ikhlas. Hikmah zikir amatlah besar bagi orang yang ingin membangkitkan kekuatan indera keenamnya ( batin ). Ditinjau dari sisi ibadah, zikir merupakan latihan menuju Ikhlasnya hati dan Istiqomah dalam berkomunikasi dengan Al Khaliq ( Maha Pencipta ).

Ditinjau dari sisi kekuatan batin, zikir merupakan acuan terbaik dalam membentuk dan memperkuat Niat Hati, sehingga dengan izin Allah SWT, apa yang terdapat dalam hati, itu pula yang akan dikabulkan oleh Allah SWT. Dengan kata lain, zikir memiliki beberapa manfaat, diantaranya : Membentuk, Memperkuat Kehendak, Mempertajam Batin, sekaligus menjadikan ianya Ibadah. Dengan zikir seseorang itu mampu membersihkan dinding kaca batin, ibarat sebuah bohlam lampu yang tertutup kaca yang kotor, meyebabkan cahaya-sinarnya tidak muncul keluar secara maksimal. Melalui zikir, bererti membersihkan kotoran yang melekat sehingga kaca menjadi bersih dan cahaya-sinarnya bisa memancar keluar.

Sampai disini mungkin timbul suatu pertanyaan. Apakah zikir memiliki pengaruh terhadap kekuatan batin ? untuk menjawab pertanyaan ini, kiranya perlu diketahui bahawa hal tersebut merupakan sebahagian dari kurniaan Allah SWT.. Zikir adalah sesuatu perkara yang mudah kerana ianya tidak melibatkan pengerakan badan hanya dengan lidah,hati dan fikiran namun amat rugi bagi seseorang yang meninggalkan amalan tersebut kerana gajaran bagi orang yang berzikir amatlah besar..

Ketahuilah bahawa hikmah berzikir amat besar sekali:

1. Qs Al Ahzab:33-35, dihilangkan dosa-dosa dan membersihkanya dengan sebersih-bersihnya, karana Allah Maha mengetahui dan menyediakan keampuanan dan pahala yang besar.

2. Qs albaqarah:255-256 (hadis qudsi), Allah akan memberikan syafaat dan mengeluarkan manusia dari kegelapan menuju cahaya.

3. memperoleh ketenangan hati dan ketentraman jiwa

4. memdapat keuntungan yang sangat besar dalam timbangan di yaumil akhir

5. dijauhkan dari segala tipu daya syaitan dan marabahaya

6. memperoleh keuntungan yang sangat besar didunia dan akhirat(Qs.Al Jumu’ah:9-10)

7. menjadikan ianya sebagai alat control pengendalian diri


Semoga selepas ini kita memperbanyakkan zikir dan usah terlalu lena dengan dunia semata2 kerana berzikir itu boleh dilakukan dengan berbagai cara tidak kira waktu mahupun tempat contohnya selepas solat, ketika memandu,membuai anak,ketika melakukan kerja mahupun rehat.Wallahu a'lam.

No comments:

Post a Comment